Ergonomische wereldnoviteit bij Sedus

De bureaustoel "swing up" – een verleiding tot beweging

Sedus presenteert ter gelegenheid van de Orgatec 2012 in Keulen met de bureaustoelfamilie ”swing up” een grensverleggende wereldnoviteit.  Met de ”swing up” heeft Sedus de grenzen in de ergonomie verlegt en het dynamisch zitten opnieuw gedefinieerd. Al sinds de jaren ‘70 van de vorige eeuw heeft Sedus Stoll AG, een toonaangevende kantoormeubelfabrikant in Europa, mijlpalen gezet in de ontwikkeling van dynamische zitconcepten. Met de ”swing up” vindt er een revolutie in het dynamisch zitten plaats.

Voor de ontwikkeling van de ”swing up” werkte Sedus samen met de leerstoel voor ergonomie aan de Technische Universiteit München (TUM) onder leiding van Prof. Dr. Klaus Bengler. Na uitgebreid onderzoek is vastgesteld dat voor gezonder zitten een sterkere ondersteuning van de zitbewegingen noodzakelijk is. Daarbij moet sterk rekening gehouden worden met de bewegingen van het bekken in combinatie met de lendenwervels. Tevens moet de extra mate van vrijheid een onbewust permanent gebruik van de bewegingsmogelijkheden stimuleren.

De oplossing: Met de introductie van de ”swing up” presenteert Sedus de eerste bureaustoel met ongekende bewegingsopties. Deze bevordert een intuïtief en natuurlijk bewegingsgedrag van de gebruiker. Dankzij de similar-swing-mechaniek krijgt de zittingschaal een zijwaartse flexibiliteit, zodat het bekken ook opzij kan hellen. Bovenop de normale opties die een synchroon bureaustoel heeft, biedt de ”swing up” extra bewegingsvrijheden.

Tevens wordt schade door de statische zithouding voorkomen en de arbeidsprestatie verhoogd, omdat gewrichten en spieren van het menselijke loop- en zitapparaat voor ondersteuning van de hersenactiviteit  worden geactiveerd. De regelmatige circulatie van de bloedsomloop en de toevoer van voedingsstoffen en hormonen is van groot belang voor het geestelijke prestatievermogen en het emotionele welzijn.

De nieuwe zitting-kinematica verleent het lichaam alle bewegingsvrijheid en benut tevens het natuurlijke lichaamsgevoel zichzelf te stabiliseren. Het bewegingsverloop is harmonieus en vloeiend, het lichaam herkent de bewegingsprikkels en neemt deze als  vanzelfsprekend op. Omdat de  armleuningen niet meebewegen, behoudt de gebruiker zijn gevoel van veiligheid bij een hoge toename aan comfort en geborgenheid. Desgewenst kan de gebruiker de zitting-kinematica vergrendelen.

Een essentieel vormgevend kenmerk van de door designer Rüdiger Schaack gecreëerde stoelfamilie is het verticaal staande rugleuningprofiel en de horizontale as waarvan het effect wordt versterkt door de met spanning verlopende vlakken. Een gebogen lijnvoering van de armleuningdrager weerspiegelt de beweeglijkheid van de zitting, terwijl de rugleuningdrager vormvast de in hoogte verstelbare dorsokinetica (rugleuning- en diepteverstelling) integreert.

De bureaustoel ”swing up”, is naar keuze met of zonder verstelbare neksteun leverbaar. Het leverprogramma wordt aangevuld met twee bezoekersstoelen:  een sledemodel en een vierpootsmodel en een draaipartner.

In het moderne kantoor zitten mensen met een lichaam waarvan de fysiologie sinds het stenen tijdperk niet is veranderd: perfect geconstrueerd voor een leven in voortdurende beweging. Daarom is beweging niet alleen belangrijk voor het goed functioneren van de spieren en het bewegingsapparaat, maar ook voor de ontplooiing van cognitieve eigenschappen en de creativiteit.

Net als bij alle ontwikkelingen van de kantoormeubelfabrikant Sedus staat ook bij deze ontwikkeling de mens centraal, evenals de mogelijkheid om door een comfortabele en aangename werkomgeving het welzijn en de efficiëntie te verhogen.

De Sedus ”swing up” is vanaf mei 2013 leverbaar.

Hieronder vindt u enkele afbeeldingen; meer beeldmateriaal is te vinden op Sedus MediaCenter.