Marktintroductie 'swing up'

De nieuwe dimensie van een bureaustoel biedt ongekende bewegingsmogelijkheden

Met de nieuwe 'swing up' verlegt Sedus belangrijke grenzen in de ergonomie. De wereldnoviteit vormt een nieuwe definitie van het 'actief zitten' en biedt tot nu toe ongekende bewegingsopties, vooral rond de heupen. De stoel bevordert een intuïtief en natuurlijk bewegingsgedrag van de gebruiker en vergroot daardoor een regelmatige circulatie van de bloedsomloop. Welzijn en geestelijk prestatievermogen worden daarbij en passant gestimuleerd. Al sinds de jaren '70 van de vorige eeuw heeft Sedus Stoll AG, belangrijke kantoormeubilairfabrikant in Europa, mijlpalen gezet in de ontwikkeling van dynamische zitconcepten en hier voortdurend vaart achter gezet. Met 'swing up' vindt een revolutie in het bewegend zitten plaats.

Voor de ontwikkeling van de ”swing up” werkte Sedus samen met de leerstoel voor ergonomie aan de Technische Universiteit München (TUM) onder leiding van Prof. Dr. Klaus Bengler. Na uitgebreid onderzoek is vastgesteld dat voor gezonder zitten een sterkere ondersteuning van de zitbewegingen noodzakelijk is. Daarbij moet sterk rekening gehouden worden met de bewegingen van het bekken in combinatie met de lendenwervels. Tevens moet de extra mate van vrijheid een onbewust permanent gebruik van de bewegingsmogelijkheden stimuleren.

De oplossing: Met de introductie van de ”swing up” presenteert Sedus de eerste bureaustoel met ongekende bewegingsopties. Deze bevordert een intuïtief en natuurlijk bewegingsgedrag van de gebruiker. Dankzij de similar-swing-mechaniek krijgt de zittingschaal een zijwaartse flexibiliteit, zodat het bekken ook opzij kan hellen. Bovenop de normale opties die een synchroon bureaustoel heeft, biedt de ”swing up” extra bewegingsvrijheden.

Tevens wordt schade door de statische zithouding voorkomen en de arbeidsprestatie verhoogd, omdat gewrichten en spieren van het menselijke loop- en zitapparaat voor ondersteuning van de hersenactiviteit  worden geactiveerd. De regelmatige circulatie van de bloedsomloop en de toevoer van voedingsstoffen en hormonen is van groot belang voor het geestelijke prestatievermogen en het emotionele welzijn.

De nieuwe zitting-kinematica verleent het lichaam alle bewegingsvrijheid en benut tevens het natuurlijke lichaamsgevoel zichzelf te stabiliseren. Het bewegingsverloop is harmonieus en vloeiend, het lichaam herkent de bewegingsprikkels en neemt deze als vanzelfsprekend op. Omdat de armleuningen niet meebewegen, behoudt de gebruiker zijn gevoel van veiligheid bij een hoge toename aan comfort en geborgenheid. Desgewenst kan de gebruiker de zitting-kinematica vergrendelen.

Een essentieel vormgevend kenmerk van de door designer Rüdiger Schaack gecreëerde stoelfamilie is het verticaal staande rugleuningprofiel en de horizontale as waarvan het effect wordt versterkt door de met spanning verlopende vlakken. Een gebogen lijnvoering van de armleuningdrager weerspiegelt de beweeglijkheid van de zitting, terwijl de rugleuningdrager vormvast de in hoogte verstelbare dorsokinetica (rugleuning- en diepteverstelling) integreert.
De bureaustoel ”swing up”, is naar keuze met of zonder verstelbare neksteun leverbaar. Het leverprogramma wordt aangevuld met twee bezoekersstoelen: een sledemodel en een vierpootsmodel en een draaipartner.

In het moderne kantoor zitten mensen met een lichaam waarvan de fysiologie sinds het stenen tijdperk niet is veranderd: perfect geconstrueerd voor een leven in voortdurende beweging. Daarom is beweging niet alleen belangrijk voor het goed functioneren van de spieren en het bewegingsapparaat, maar ook voor de ontplooiing van cognitieve eigenschappen en de creativiteit. Net als bij alle ontwikkelingen van de kantoormeubelfabrikant Sedus staat ook bij deze ontwikkeling de mens centraal, evenals de mogelijkheid om door een comfortabele en aangename werkomgeving het welzijn en de efficiëntie te verhogen.