Sedus Stoll AG

Nieuw ontwikkelings- en innovatiecentrum voltooid

Eind 2010 werd het nieuwe ontwikkelings- en innovatiecentrum van Sedus Stoll AG in Dogern am Hochrhein voltooid. Met het door de Berlijnse architecten Ludloff + Ludloff ontworpen gebouw realiseert de internationaal gerenommeerde kantoormeubelfabrikant een volgende stap, namelijk de verplaatsing van onderdelen op de historische vestigingsplaats in Waldshut naar de hoofdproductielocatie. Door de nabijheid van de productieafdelingen kunnen ontwerpers, constructeurs en medewerkers van de modelbouwwerkplaatsen bij de ontwikkeling van nieuwe producten nu optimaal gebruik maken van synergieën. Direct naast het hoogbouwmagazijn van Sauerbruch Hutton Architecten krijgt dit introverte en in een gevelbekleding van glasvezelweefsel gehulde gebouw afhankelijk van de intensiteit van het zonlicht soms een doorzichtige of tuleachtige en dan weer een gesloten en zijdeachtige uitstraling.

Voorgeschiedenis
Sedus Stoll AG, de internationaal gerenommeerde kantoormeubelfabrikant, werd in 1871 in Waldshut am Hochrhein opgericht. Door een permanente uitbreiding en stijgende productie-eisen werd de locatie in de stad en bij het station al in de jaren 60 van de vorige eeuw te klein. In de nabijgelegen plaats Dogern konden geschikte terreinen op een industrieterrein worden aangekocht waardoor een verdere groei mogelijk was. Stap voor stap werden niet alleen alle productieafdelingen naar Dogern verplaatst, maar ook de productiegerelateerde administratieafdelingen. Na een verbouwing van het kantoorgebouw door Jockers Architecten en een hiermee gepaard gaande uitbreiding van de bedrijfskeuken en de kantine, volgden na 2000 ook andere afdelingen.

Concept
Het door Ludloff + Ludloff ontworpen en gerealiseerde ontwikkelings- en innovatiecentrum belichaamt een mijlpaal op het gebied van het gebruik van interne synergieën, en is tegelijkertijd een architectonisch juweel dat een nieuw identificatieplatform voor de innovatiecapaciteiten van Sedus Stoll AG vormt.
In het nieuwe, van het publiek afgeschermde gebouw, vindt de strategische productontwikkeling plaats. Projectmanagers ontmoeten elkaar snel en zonder problemen, en bespreken ontwerpen, materialen, constructiemethoden en productieprocessen met elkaar.

Van buiten lijkt het gebouw met zijn ondoorzichtige en monolitische uiterlijk stil en introvert. Te zien is een buitengevel van textiel van glasvezelweefsel die bescherming biedt tegen weersinvloeden en inkijk. Zij vormt de buitenlaag en verhullende huid van het gebouw en zorgt voor een diffuse en immateriële, bijna poederachtige uitstraling.
De onderste verdiepingen zijn van beton gemaakt en de bovenverdieping en het dak bestaan uit een houten constructie. Lichtblauwe afdichtingsstroken op polyacrylbasis fungeren als een “onderjurk” en beschermen het gebouw tegen weersinvloeden.

Bij het betreden van het gebouw gaan bezoekers via een toegangscontrole op dezelfde verdieping naar de werkplaatsen en testlaboratoria of via de nabijgelegen, in een glazen wand gebouwde ingang door een foyer naar de bovenverdieping.
Het werkplaatskarakter van het gebouw wordt nog eens versterkt door veel zichtbaar beton in het ontvangstgedeelte. In het trappenhuis werden de muren van in-situ beton gefrijnd. Dat betekent: Door een oppervlaktebewerking werd een soort natuursteenuitstraling gerealiseerd, zoals bij natuurlijk sedimentgesteente. De in het beton opgenomen kiezels worden hierdoor optisch nog verder versterkt.

Via de licht concaaf lopende wenteltrap komt men in de foyer van de bovenverdieping. Op deze etage zijn het hoofd van de ontwikkelingsafdeling, de ontwerpers, constructeurs en de afdeling strategische inkoop gevestigd. De doorlopende vloeroppervlakken met een rode rubberlaag vormen het plateau waarboven de “baldakijn” zweeft, een dakconstructie met een gevouwen zadeldak en verschillende muurhoogten.
Bij een plafondhoogte van bijna zeven meter ontstaat dankzij een doorlopende raamlijst een zwevend effect. Een aantrekkelijk effect - perfect om het hoofd leeg te maken en inspiratie op te doen.

De gebouwkern met projectruimte, conferentieruimten, sanitair- en magazijnruimten is om akoestische redenen voorzien van een muurbekleding van stoffen panelen in een warme grijstint. Lichtlijsten zorgen op de bovenverdieping voor een geaccentueerde lichtgeleiding. Zo heerst er in de lichte ruimten een gedempte sfeer - zowel wat de akoestiek als ook de verlichting betreft.

Een kleine stalen wenteltrap leidt in een afzonderlijk trappenhuis naar boven naar een afgeschermde ruimte om zich terug te trekken. Deze is volledig in lichtblauw gehouden. Hier, op het hoogste punt van het gebouw, wordt het door het dak binnenvallende daglicht door met textiel geblindeerde melkglasruiten indirect naar de projectruimte eronder geleid.

Beneden zijn alle werkplaatsen te vinden voor modelbouw, stoffering en metaalverwerking waar tot de voltooiing van een nieuw serieproduct alle losse onderdelen van de prototypen worden vervaardigd.
Lichte en zeer royale werkkamers met groen uitzicht en een directe toegang tot een terras zijn hier ontstaan. Bovendien zijn hier de testlaboratoria te vinden waar onderzoekstechnici de belastbaarheid van materialen en nieuwe ontwikkelingen testen.

Kleuren worden in het hele gebouw alleen heel decent en als accent gebruikt. Buiten het lichtblauwe plafond op de bovenverdieping, de rode vloer en de krachtige paarstinten in het trappenhuis van de wenteltrap werden alleen in de sanitaire ruimten opvallende contrasterende kleuren zoals felgeel en donkerbruin toegepast.
Er is niet zonder reden gekozen voor deze algehele terughoudendheid op kleurgebied en de minimalistische, zakelijke sfeer: Zij leiden niet af. De hier werkzame collega’s krijgen ook op visueel, optisch gebied voldoende ruimte voor de nieuwe ontwikkeling van toekomstige Sedus-producten en de hiermee gepaard gaande “creatieve chaos”.

Processen als basis voor het ontwerp
De architectonische plannen zijn gebaseerd op een uitgebreide procesanalyse. Om deze reden werden ook meerdere workshops met de bouwbedrijven georganiseerd om samen optimale ruimtesituaties en werkplekken te realiseren. Dientengevolge werden de werkplekken van alle medewerkers die zwaar geconcentreerd werk moeten verrichten naar de bovenverdieping verplaatst en wel aan de kant die afwijst van de trapopgang. Door de binnen liggende gebouwkern worden zij zowel akoestisch als optisch afgeschermd. Delen met een hogere bezoekersfrequentie, zoals het secretariaat, het hoofd ontwikkeling en de afdeling strategische inkoop zijn gericht op de meer gebruikte verkeerszones.
De acht medewerkers op de benedenverdieping, die werkzaam zijn in de werkplaatsen voor modelbouw, metaalbouw en stoffering, beschikken over zeer aantrekkelijke en ergonomisch optimale werkruimten met een groen uitzicht. Ook deze ruimten zijn rond de mechanisch geventileerde gebouwkern gegroepeerd waarin de geluidsintensieve apparaten en machines, las- en lakruimten bevinden.
Voor pauzes, informele ontmoetingen of kleine feestjes staat een lichte theeruimte met toegang tot een terras ter beschikking.

Wanneer men door het gebouw loopt, is op elke plek duidelijk voelbaar hoe sterk de ruimtelijke randvoorwaarden op de bedrijfsmatige en menselijke behoeften zijn afgestemd.
De laatste stap in de realisering van één integrale bedrijfslocatie is de bouw van een nieuw kantoorgebouw met showroom conform de op basis van een architectuurwedstrijd uitgewerkte plannen van het architectenbureau Allmann Sattler Wappner Architekten uit München. Het tijdstip van de realisering staat momenteel nog niet vast.

Hieronder vindt u enkele afbeeldingen; meer beeldmateriaal is te vinden op Sedus MediaCenter.